Çin, New York Times muhabirinin vizesini uzatmadı

Çin, New York Times (NY Times) için başvuran ABD'li muhabirin, ikametgâh vize kanununu ihlal ettiği gerekçesiyle hafta sonuna kadar ülkeden ayrılacağını açıkladı.

Çin, New York Times muhabirinin vizesini uzatmadı

Çin, New York Times (NY Times) için başvuran ABD'li muhabirin, ikametgâh vize kanununu ihlal ettiği gerekçesiyle hafta sonuna kadar ülkeden ayrılacağını açıkladı.
ABD vatandaşı Austin Ramzy’nin, Time dergisinden ayrıldıktan sonra geçen yılın ortalarında New York Times için akredite gazeteci olarak yaptığı başvurunun kabul edilmediği kaydedildi.
Ramzy, Time için aldığı ve 2013’ün sonuna kadar geçerli olan vizesiyle Çin’de kalıyordu. Çin, kendisine 30 Ocak 2014’e kadar geçerli olan ve ayrılması adına gerekli hazırlıkları yapabilmesi için bir aylık bir vize verdi.
Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü Qin Gang, Ramzy’nin artık Time dergisine çalışmadığını onlara Mayıs ayında bildirdiğini ve kendisine ait hükümet tarafından verilen basın kartını iade ettiğini söyledi. Yabancı gazeteciler, Çin’de çalıştıkları kurumdan ayrıldıktan sonra resmi olarak bunu Çin’in ilgili kurumuna bildirmek zorunda. Qin, Ramzy’nin, Time için kendisine verilen vizesi ve ikametgâh türünü değiştirmek Çin kanunlarına göre ilgili başka kurumlara başvurmadığını söyledi.
Sözcü Qin, Ramzy’nin bunu yapmadığını ve mevcut vizesiyle Çin’e gelip gittiğini, bu hareketinin ise Çin kanunlarına aykırı olduğunu ifade etti.
Çin’de yabancılar, ikametgâhlarını almak için çalıştığı kurumdan ayrıldıkları zaman ülkeyi terk etmeleri yada vizelerini başka türe dönüştürmeleri gerekiyor.
Times’in Pekin büro şefi Edward Wong ise Twitter hesabından, NY Times’ın geçen Temmuz ayında Austin Ramzy için kurallar gereği Çin Dışişleri Bakanlığı’na vize başvurusu yaptığı ancak onaylanmadığını söyledi.
Qin ayrıca New York Times ve Ramzy’nin Dışişleri Bakanlığı’na Çin kurallarını çiğnediklerini kabul ettiklerini ve sonrasında Ramzy’e şahsi işleri için bu ayın sonuna kadar geçerli olan vize verildiğini ifade etti. Qin ayrıca, Bakanlıklarının şu an New York Times’ın, Ramzy için yaptığı akreditasyon isteğini değerlendirdiğini, ancak 31 Ocak’tan önce tamamlanamayacağını da kaydetti. Bu Ramzy’nin ülkeden ayrılması anlamına geliyor.
Bunun gerçekleşmesi halinde Ramzy’nin olayıyla birlikte 13 ay içerisinde ikinci New York Times muhabiri ülkeden ayrılmış olacak.
Daha önce Reuters’a çalışan Chris Buckley’ın New York Times için vize başvurusu Pekin tarafından kabul edilmemiş ve Aralık 2012’de ülkeden ayrılmak zorunda kalmıştı. Buckley, Çin’den hala onay almış değil ve kendisi Hong Kong’da çalışıyor.
Gazetenin Pekin büro şefi Philip Pan’ın da Çin vizesi başvurusunun bekletildiği belirtiliyor.
Buckley yada Pan’a vize verilip verilmeyeceği sorusunda da Qin, bunun, kime akreditasyon yada vize verip vermeyeceğinin Çin’in egemenlik hakkı olduğunu ifade etti.
Çin’de çalışan yabancı gazeteciler, protesto yada muhaliflerin davaları gibi hassas konularda haber yaparken, müdahale yada şiddet gibi zorluklarla karşı karşıya kalıyor. Çin ise yabancı gazetecilerin geniş ölçekli özgürlüğü olduğunu savunuyor.
Çin’de New York Times ve Bloomberg Haber Ajansı, Çin’in bir önceki Başbakanı Wen Jiabao ve şimdiki Cumhurbaşkanı Xi Jinping’in aile üyelerinin servetleri ile ilgili yayınladıkları haberler sonucu yeni muhabirlerinin vize başvurularını yarım yıl bekletilmişti.
Kasım ayında ABD’li gazeteci Paul Mooney’ın Reuters için yaptığı vize başvurusu da gerekçe gösterilmeksizin reddedilmişti.
2012 yılında da El Cezire’nin İngilizce kanalı için 2007’den beri çalışan muhabiri Melisa Chan’ın basın kartı ve vizesi Çin tarafından yenilenmemiş ve böylelikle Çin 1998’den bu yana ilk defa yabancı bir gazetecinin vizesini yenilememişti.1998 yılında Der Spiegel’in muhabiri Juergen Kremb, devlet sırlarını ele geçirmekle suçlandığı için sınır dışı edilmişti.

CİHAN

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×