T625 GÖKBEY özellikleri nelerdir? GÖKBEY motoru yerli mi?
Türkiye’nin en büyük havacılık firmalarından olan TUSAŞ tarafından genel maksat helikopter projesi kapsamında başlatılan T625 projesinin adı Cumhurbaşkanı Erdoğan tarafından GÖKBEY olarak açıklandı.
Muhammed Öylek
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından Türkiye’nin genel maksat helikopter ihtiyacı kapsamında başlatılan T625 projesinde çalışmalar devam ediyor. Geçtiğimiz Eylül ayından ilk uçuşunu yapan T625 helikopterinin özellikleri internet üzerinden en çok araştırılan konulardan biri. Ayrıca T625 helikopterinden kullanılan motorların yerli ve milli mi yoksa ithal mı olduğu en çok araştırılan konulardan biri. Peki, T625 helikopterinin motorları yerli ve milli mi yoksa ithal motor mu kullanılıyor? T625 helikopterinin özellikleri nelerdir?
T625’İN ADI GÖKBEY OLDU
Cumhurbaşkanlığı himayesinde Savunma Sanayi Başkanlığı tarafından Cumhurbaşkanlığı Kongre ve Kültür Merkezi’nde düzenlenen “Vizyoner Genç” programına katılan Cumhurbaşkanı Erdoğan Türkiye’nin ilk milli helikopteri olan T625’in adının GÖKBEY olarak kararlaştırıldığını açıkladı.
GÖKBEY HELİKOPTERİNİN MOTORU YERLİ Mİ?
Türk Silahlı Kuvvetleri’nin genel maksat helikopteri, Orman Bakanlığı’nın yangın müdahale helikopteri, kıyı ötesi taşıma ve çeşitli kurumların VİP ihtiyacını karşılamak üzere TUSAŞ tarafından tasarlanan ve geliştirilen T-625 GÖKBEY helikopterinin motorlarının yerli olup olmadığı son zamanlarda sıkça tartışılan konulardan biri. GÖKBEY’in prototip ve ilk serilerinde T-129 ATAK helikopterinde kullanılan LHTEC CTS800-4AT turbo şaft motorlarının kullanılması planlanıyor. İngiliz Rolls Royce ve Amerikan Honeywell ortak girişimi olan LHTEC firması tarafından geliştirilen motor sınıfının en iyi motorlarından biridir.
GÖKBEY’E YERLİ MOTOR
TUSAŞ tarafından geliştirilen T625 GÖKBEY’in prototiplerinde Rolls Royce ve Honeywell ortak girişimi olan LHTEC firmasının CTS800-4AT motorlarının kullanılması hedefleniyor. TUSAŞ Motor Sanayii A.Ş. (TEİ) ise yerli helikopter GÖKBEY için milli motor çalışmalarına başladı. Test çalışmaları devam eden TS1400 turboşaft motorunun 2021 yılının ilk yarısına yetiştirilmesi ve seri üretimde TS1400 turboşaft motorlarının kullanılması hedefleniyor.
GÖKBEY 6 TON SINIFINDA OLACAK
Türkiye’nin ilk genel maksat helikopteri T-625 GÖKBEY 6 ton sınıfında bir helikopter olacak. 6 ton sınıfında helikopter bulunmaması GÖKBEY’in yurt dışı ihracat noktasında şansını arttıracak.
AZAMİ ÖLÇÜDE YERLİLİK
Transmisyon, aviyonik sistemler, rotor ve iniş takımları yerli ve milli imkânlarla geliştirilmektedir. 2021 yılında seri üretime geçmesi beklenen GÖKBEY’in o tarihe kadar birçok komponentlerinin yerli olarak tasarlanması ve üretilmesi planlanmaktadır.
T625’İN ANLAMI
T625 ismindeki “T” Türk’ü “6” helikopterin 6 ton sınıfında olduğu “2” GÖKBEY’in 2 motorlu olduğunu “5” ise helikopterin 5 palli olduğunu temsil etmektedir.
UH-1H’ların YERİNİ ALACAK
Türk Silahlı Kuvvetlerinde sıkça kullanılan ve gövde ömürlerini dolduran UH-1H helikopterlerinin 2021 yılından sonra kademeli olarak T625 GÖKBEY ile değiştirilmesi planlanıyor. Bu sayede Türk Silahlı Kuvvetleri envanterinde bulunan çok sayıda eski helikopteri değiştirmiş ve modern bir platforma kavuşacak.
ROLLER: TUSAŞ'ın resmi internet sitesinde GÖKBEY'in rolleri şu şekilde sıralanmıştır: Taşıma, VIP, kargo, Hava Ambulans, Arama Kurtarma, Kıyı Ötesi Taşıma
MOTOR: 2 x Turbo Şaft Motor LHTEC-CTS800·4AT, Kalkış Gücü 2 x1024 kw / 2 x 1.373 shp
TEKNİK ÖZELLİKLER:
Uzunluk |
15.87 m |
52 ft |
Ana Rotor Çapı |
13.20 m |
43 ft |
MTOW |
6050 kg |
13337 lbs |
Mürettebat |
2 |
2 |
Yolcu |
12 |
12 |
Standart Yakıt Tankı |
1020 kg |
2248 lbs |
Harici Yakıt Tankı |
280 kg |
617 lbs |
Bagaj Hacmi |
1.1 m3 |
35 ft3 |
PERFORMANS:
Azami Seyir Sürati |
306 km/sa |
165 kts |
Servis Tavanı |
6096 m |
20000 ft |
Menzil |
740+ km / 948 + km* |
400+ nm / 512+ nm* |
Havada Kalış |
3.8+ Saat |
5+ saat* |
Yorumlar