Diyanet: Malın evlatlara eşit paylaştırılması dinin ruhuna daha uygundur

Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu, mal varlığının evlatlar arasında kız-erkek ayrımı yapmadan eşit olarak paylaştırılmasının dinin ruhuna daha uygun olduğunu bildirdi.

Google Haberlere Abone ol
Diyanet: Malın evlatlara eşit paylaştırılması dinin ruhuna daha uygundur

Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu, mal varlığının evlatlar arasında kız-erkek ayrımı yapmadan eşit olarak paylaştırılmasının dinin ruhuna daha uygun olduğunu bildirdi.

Kurul, bir vatandaşdan gelen, "İnsanın hayatta iken, çocukları arasında ayrım yaparak birine veya bazılarına mal varlığının tamamını veya bir kısmını bağışlaması caiz midir? " sorusunu cevapladı. Din İşleri Yüksek Kurulu, kişinin sağlığında kendi malında istediği şekilde tasarruf etme hakkı olduğunun altını çizdi. Kurul, kararında şu ifadelere yer verildi: "Hukuken, malının bir kısmını veya tamamını yabancı birisine verebileceği gibi, çocuklarından birisine veya bazılarına da verebilir. Bu tasarrufu hukuken geçerlidir. Ancak hükmü konusunda İslam alimleri arasında farklı görüşler vardır. Konu ile ilgili tartışmalar şu hadisin farklı anlama ve yorumlanmasına dayanır. Hz. Peygamber (sas), malının bir bölümünü bir oğluna vermek isteyip, kendisini şahit tutmak isteyen Numan b. Beşir adındaki sahabiye, diğer çocuklarına da mal verip vermediğini sormuş, vermediğini öğrenince, ona şahit olmamış, başkasını şahit tutmasını istemiş. 'Onu geri al, çocukların arasında adil davran, zulmüne beni şahit tutma' gibi ifadelerle Numan’ı reddetmiştir. Hanefi, Şafii ve Maliki’lerdeki güçlü görüşe göre, babanın hayatında iken çocuklarına mal vermesi durumunda eşit davranması müstehab, ayırım yapması mekruhtur. Ahmet b. Hanbel’e, bazı Malikilere ve Hanefilerden Ebu Yusuf’tan gelen bir rivayete göre ise babanın mal verirken evlatları arasında eşit davranması vacip (farz), ayırım yapması haramdır."

ERKEK - KIZ AYRIMI

Kurul, babanın bütün çocuklarına mal vermesi durumunda; kız erkek ayırımı yapmadan hepsine eşit mi vereceği yoksa mirasta olduğu gibi erkek çocuğuna iki, kız çocuğuna bir pay mı vereceği konusunun da tartışmalı olduğunu hatırlattı. Kararda, "Bu konuda da çoğunluğun görüşü hepsine eşit vermesidir (Kasani, Bedaiu’s-sanai, VI, 127; İbn Kudame, el-Muğni, V, 388). İster farz olsun ister müstehab, babanın mal verirken çocukları arasında eşit davranması, dinin ruhuna daha uygundur. Ayrıca çocuklar arasında ayırım yapmak, onların hem ana babalarına hem de birbirlerine karşı buğz etmelerine, aralarına soğukluk hatta düşmanlık girmesine sebep olur. Bu yüzden babalar meşru bir gerekçe yoksa mal verirken çocukları arasında eşit davranmalı, aralarında ayırım yapmamalıdırlar. Hanefi alimleri, evlatlardan bir kısmı çalışamayıp, ilimle meşgul olursa veya daha muttaki ise, ya da çalışamayacak derecede hasta ise diğerlerine tercih etmekte herhangi bir sakınca olmadığını söylemektedirler." ifadeleri yer aldı.


CİHAN

Yorumlar